16 Mayıs 2007

Sorular - Edebiyat Alemi

Birden aklıma gelen bir kaç soru. İlginç bulacağınızı umarım.

Soruların cevapları hemen altlarında beyaz olarak yazılmıştır. Boyayarak görebilirsiniz.

1. Halikarnas Balıkçısı olarak bilinen yazarımızın gerçek adı nedir ? Adı hadi neyse de, soyadını doğru biliyor musunuz bakalım.

Odamın kapısında iki kişi, nereden akıllarına estiyse, Halikarnas Balıkçısının soyadını tartışıyorlardı Karaağaçlı mı, Kabaağaçlı mı diye. Oradan esti aklıma, ilginç olduğunu düşündüğüm bir kaç soru sormak istedim. Sorunun cvabı : Cevat Şakir Kabaağaçlı

2. Ümit Yaşar Oğuzcan'ın oğlu ile ilgili bir şeyler biliyor musunuz ? Adı nedir, Galata Kulesi ile bağlantısı nedir, onun için şiir yazmış mıdır ?

Ümit Yaşar'ın Galata Kulesi isimli şiiri

"6 Haziran 1973
Pırıl pırıl bir yaz günüydü
Aydınlıktı, güzeldi dünya
Bir adam düştü o gün Galata Kulesinden
Kendini bir anda bıraktı boşluğa
Ömrünün baharında
Bütün umutlarıyla birlikte
Paramparça oldu
Bir adam düştü Galata Kulesinden
Bu adam benim oğlumdu "

diye başlar. Hikakeyi bilmeyenler için ciddi bir tokat gibi çarpar bu bendin son iki dizesi insanın yüzüne. İsim için de aynı şiirin son bendini gödereyim.

"6 Haziran 1973
Galata Kulesinden bir adam attı kendini
Bu nankör insanlara
Bu kalleş dünyaya inat
Şimdi yine bir ninni söylüyorum ona
Uyan oğlum, uyan oğlum, uyan Vedat. "


3. Orhan Veli nasıl ölmüştür ?

Beyin kanamasından ölümüştür. Ama tabi benim asıl dile getirmek istediğim " belediyenin açtığı bir çukura düşerek" cevabıydı. Üstad Ankara'ya bir ziyaretinde gece vakti çukura düşmüş. Başına aldığı darbeyi önemsemeyerek ilgilenmemiş, bir kaç gün sonra İstanbul'da br arkaşadışının evinde fenalarşarak hayatını kaybetmiştir.

4. "Maraşlı Şeyhoğlu Satılmış" hangi eserde geçer ?

Han Duvarları


5. İmzası sigara içen, şapkalı bir adamın profiline benzeyen şairimiz kimdir ?

Cemal Süreya

6. Eski inanışta kitapların kurtlanmasını ve zarar görmesini engelleyen bir cin olduğu rivayet edilirmiş. Her kitabın başına "ya..." diye bu cinin adı yazılırmış. Bu cinin adı nedir ?

Kebikeç

7. İçinde hiç e harfi bulunmayan bir kitap vardır, adı nedir, kim yazmıştır ? (Türk yazar)

Bahsettiğim kitabın adı "e'siz potkal" Ersin Tezcan tarafından yazımıştır. 1997 yılı Aralık Ayında "e yayınları" tarafından yayımlanmıştır.

8. Özdemir Asaf ile Beyaz'ın ( Beyazıt Öztürk) ortak özelliği nedir ? :)

Sözlü iletişimde r harfini kullanmazlar.

9. "İki yoktan ne çıkar fikredelim bir kerre" dizesinde ismi ( mahlası) saklı olan divan şairi kimdir ?

Nâbi. "İki yok" derken eski dildeki yokluk/olumsuzluk anlamı veren ekleri kastetmiştir. na ( natamam, namüsait) ve bi ( biçare, bikarar)

10. Cemal Süreya ve Süreyyya Evren isimleri arasında Y harfi ile iligli olan bağlantıyı biliyor musunuz ?

Cemal Süreyya bir arkadaşıyla girdiği bir iddia sonucnda adındaki bir harfi atarak Cemal Süreya olmuştur. Bunu "Elma" isimli şiirinin son dizesinde "Adımın bir harfini atıyorum" diyerek dile getirir. Yıllar sonra Süreyya Evren isimli yazar ise "ben de bu y yi alı adıma eklerim diyerek" Süreyyya Evren olmuştur.

11 yorum:

Banu dedi ki...

hem sorular hem de cevaplar için teşekkürler. özellikle de 5. soru ve cevabı çok güzel

Adsız dedi ki...

GEREKSİZ BİLGİ DE OLSALAR BENİM BÖYLE ŞEYLER BİLMEK ÇOK HOŞUMA GİDİYOR. BİR GÜN BİR YERDE KARŞIMA ÇIKABİLİR BU SORULAR. BEN BİLİYORDUM DEMEK ÇOK HOŞ BİR DUYGU. ELİNE KOLUNA SAĞLIK SEMAZEM. DEVAMINI BEKLİYORUZ.
SAĞLICAKLA KAL............

Adsız dedi ki...

demek grup üyeleri böyle iç açıcı tepkiler verdi ha?! çok güldüm vallahi...sen onları dert etme..sorular da ilginçti..yanitlar da..hele Na-bi..süperrr..
eline aklına sağlık..iyi ki varsın...

Unknown dedi ki...

biz seni seviyoruz devamını bekliyoruz, yorumlara kulak asmamanı temenni ediyoruz.
etrafımdaki tüm grup üyeleri adına yazıyorum. sağlıkla kal.

Adsız dedi ki...

supersın ya ne vardıkı 2 gun bekleseler asıl ukala onlar bence bir yazıyı duzgun okuyamıyolarsa
;) yazıların super devamını bekliyoruz..

Adsız dedi ki...

akıl dolu üslubun, yazılarınla bizleri düşünmeye sevkettiğin için birilerinin sana kızması kadar doğal bişey yok kardeşim (bişey yerine bir şey mi yazsaydım :) )
sen bildiğin yolda devam et...
bu yolun sonunda umarım seni çok güzel şeyler bekliyor..

kucak dolusu sevgi ve saygılar
Ahmet KOŞAR

Adsız dedi ki...

Sorular ve cevaplar çok güzeldi, teşekkür ederiz. Kim ne derse desin, önemli değil.
Devamını bekliyoruz.

Adsız dedi ki...

bende sorulari ilk aldigimda arastirip cevaplarini bulmayi istemistim ama unuttum heralde yada bisey karisti arada kaynadi bugün cevaplari görünce çok meraklandim gruba attiginiz mailde cevaplar var sandim hemen okumaya basladim ama bir türlü cevaplari göremedim cevaplar yerine grup üyelerinin yaptiklari saçmaliklari görünce sasirdim halbuki gönderdiginiz mail gayet açikti ve siz kimseden bisey beklemediniz neyse çok uzattim kisacasi çok iyiydi ellerinize saglik devam edin milleti meraklandirin :)

arzu tekoglu

Bahar dedi ki...

Ahmet Koşar'a katılıyorum.. ben de memnunum bu küçük ama düşündürücü oyundan..

yıllar önce levent kırca, "olacak o kadar" programında hiç kimsenin anlamını bilmediği bir kelime söyleyip, anlamını iki hafta sonraki programda açıklamıştı. büyük küçük hepimiz o kelimenin anlamını öğrenmeye çalışmış, oldukça merak etmiştik. o zamanlar internet de yoktu tabi. sonra cevabını verirken "insanlar dertten sıkıntıdan biraz olsun uzaklaşıp, farklı şeyler düşünsün istedim ve öyle de oldu" demişti. gerçekten de merakımızdan, kendimizle ilgili sıkıntıları kısa bir süre de olsun unutmuş, ya da sıkıntısını yaşamamıştık.

üslubunuza, yazılarınıza saygı duyuyorum ve okumaktan keyif alıyorum.teşekkürler..
herkese güzel günler diliyorum
Bahar Ekmekci

Adsız dedi ki...

Merhabalar
Teşekkürler....sorular süperdi.Benim için çok faydalı oldu,devamını bekliyorum.
Saygılarımla

Adsız dedi ki...

:) niye kasmışlar bu kadar da neyini eleştirmişler anlayamadım efenim. yahu nasıl eğleniyorum ben okurken cümlelerini. çok beğenemedilerse sil tuşu var orda bir tık işte, o kadar, okumamış gibi yap değil mi ama. biz iyiyiz böyle. ellerine sağlık....