06 Temmuz 2007

Modanın Mantığı Olmaz - iPhone

iPhone'ın satılmaya başlanmasıyla birlikte, teknoloji dünyasında ciddi bir hareketlenme oldu. Herkes, şöyle ya da böyle, bir türlü bu alete değdiriyor değiniyor. (Görüldüğü Okunduğu üzere ben de). iPhone'un en çok eleştirilen özelliği ise, taşıdığı cazibenin yanında, sıradan bir cep telefonundan bile az özelliğe sahip olması. Gerçekten de araştırdığınızda telefonda bir sürü şeyin eksik olduğunu görüyorsunuz. Oynaması güzel ama kullanması keyifsiz bir cihaz gibi duruyor. Yine de bir tanesine sahip olmak isterdim.

Gelelim yazımızın konusuna.

Peki bu cihaz 3 günde 500 bin adet satmadı mı ? Hem de sadece Amerika'da. Sattı.
Hala da satıyor mu ? Satıyor.
Daha da satacak mı? Satacak ?
Satışına başlandığı bir çok ülkede de benzeri talep ve rakalmlara ulaşacak mı ? Ulaşacak.

Peki neden ? Cevap, bu yazının başlığında saklı : "Modanın Mantığı Yoktur"

Zaten "moda" denen şey, mantıksızlık üzerine kurulmuştur. Yoksa insanlar neden mevcut 6 pantolonunu "artık giyilmez" diye bir yerlere kaldırıp gidip kendisine yeni pantolon alsın ki ? Yepyeni kıyafetleri "bir yere kaldırayım ileride yine moda olursa giyerim" mantığıyla giymekten vaz geçen insanları düşününce, bu cümledeki mantık kelimesi size de fazla gelmiyor mu ?

Apple'nin seyyar müzkçaları iPod da aynen bu şekilde tanıtıldı ve dünyayı sardı. Aynı fiyata alabileceğiniz ondan çok daha kaliteli bir sürü cihaz var. Ben Creative isimli markanın müzikile ilgili bütün ürünlerinin emsallerinden hem daha kaliteli hem de özellik olarak üstün olduğunu iddia ediyorum. Ama yok ! iPod alınacak. Çocuğunuza ( belki sevgilinize) ne kadar kaliteli bir alet alırsanız alın, iPod değilse suratının asılmasını engelleyemeyebilirsinz.

"iPod almadın bari beyaz kulaklık al da, görenler iPod zannetsinler" cümlesi moda denen olgunun mantıksızlığın bir eseri olduğunun gayet net bir ifadesidir.

Creative ( ya da diğer markaların) ürünlerini bile "kreativin de aypodları var" diye satıyorlar. Marka ürünün önüne geçti ve ürün adı oldu neredeyse. iPhone'a muadil çıkan bütün ürünler de "filanca markanın iPhone çözümü" diye tanıtılacak artık.

Böyle bir ürün bulmak ( ya da insan olmak) dostlar başına...

***

Bir kaç ay önce yeni bedenime ( kocaman oldu kendileri) bir kot pantolon almak için mağazaya gittim. Ben öyle moda olgusunun pek farkında olmadan yaşadığım için bu tip kıyafetleri "eskiyinceye" kadar giyerim. Mevcut kotların da (bedenime uymamanın yanısıra) artık cep ağızları, paçaları, arka cepleri ve diz bölümlerinden yıpranmaya başlamıştı.

Derdimi anlatıp göbeğimi gösterdikten sona istediğim pantolonu tarif ettim. Kendi pantolonlarımı seçebilme imkanım oduğunda beri aynı tarfi yaparım. Bunun üzerine, bir kot firmasında çalıştığı halde neden kendinden 5 beden büyük olan babasının 20 yıllık pantolonunu giydiğine bir türlü anlam veremediğim eleman gidip bana istediğim gibi bir kot getirdi. Kabine girip giydim, aynaya bir baktım !!! Cep ağızları yıpranmış, paçalarından iplikler sarkan ve diz bölgeleri aşınmış bir pantolon duruyor üzerimde.

"Acaba" dedim "benim istediğim model artık üretilmiyor da, ikinci elini mi satıyorlar?". Kabinden çıktım "Nasıl oldu ?" klasik sorusunu çocuğun ağzına tıkıp "Kullanılmış pantolon mu bu ?" diye sordum. Çocuk gülerek "Moda böyle" dedi. Muhabbetin ve alışverişin gerisi bol kahkalı geçmekle birlikte sonuç şöyle oldu :

"Kot pantolonumun cep ağızları, paçaları ve diz bölgesi yıprandığı için yenisini almak üzere gittiğim mağazadan, moda olduğu için cep ağızları, paçaları ve diz bölgesi özellikle yıpratılmış bir pantolon aldım."

Almamak gibi bir şansım da yoktu zira bütün mağazalarda bunlardan satılıyor. Neden mi ? E moda canım kardeşim, moda.

***

Modaya kapılmamak mümkün mü peki ? Buna evet demeyi çok isterdim ama sanıyorum doğru cevap "hayır". Zira moda sadece teknoloji ya da kıyafet alanında değil ki. Yeme içmeden tutun da akşam eğlenceye gidilecek yere kadar hatta sadece yürüyüşe çıkılacak sokaklara kadar her yerde karşımızda moda. Bazen adına "in-out" diyorlar, bazen "gözde mekan", bazen "top 10" ama hepsi de özünde aynı. Birisinden kaçsanız, bir diğerine kapılıyorsunuz; bazen isteyerek, bazen sadece farkında olarak, bazen de hiç fark etmeden.

Benim 15 yıldır giydiğim tişörtüm var ama telefonumu 4-5 ay önce yeniledim, hala da baknıyorum yeni modellere. Arabam ayağımı yerden kesse yeter, ama yeni bir bar açılmış, herkes oradaymış gitmesem olmaz. HTML dilini biliyorum, istesem it gibi site yaparım, ama şimdi bloglar moda, başkasının yazdığı kodlarla boğuşup duruyorum.

Bak hala "neden" diye soruyorsunuz yahu. Moda diyorum moda. Şimdi bunlar moda.

***

Peki ya modayı evimizin kapısına kadar getirip burnumuza sokan, altımıza üstümüze giydiren, masamıza koyduran, cebimize daldıran; bize deli gibi abuk sabuk şeyler aldıran nedir ?

Sorunun cevabı "reklam" ve bu da sanırım bir başka yazının konusu olacak.

5 yorum:

Evcilik Lezzetler dedi ki...

Aslında moda diye önümüze gelen meta bir önceki varyasyonun geliştirilmişi ise mantığa biraz ittirilebilir. O kot pantolonları ben halen anlayabilmiş değilim ve evet bende de var bi tane :)) Ve evet ben de ben de istiyorum İPhone...
Her yazınız gibi bu yazınız da çok güzel...

Kendini Bulma Yolunda... dedi ki...

yaa abii bittimm ben bu yazdıklarına süpersin valla bravoo gerçektende artık herkez moda olmuş hadi gençler (bizler) nyse her gördüğümüze özeniyoz moda diede annem bile modaya uyuyo bizim sayemizde:D şu iPhone konusunda çok haklısın nerde okuduysam bişeye benzemiyo ama maksat hava basmak diilmi millette baya bişey sanıyo yasık valla:)

Adsız dedi ki...

Yakin zamanlarda benzer seyler yazmisiz dediginiz gibi. Elinize saglik. Yazinizdan haberdar ettiginiz icin tesekkurler. Takibe aldim sizi :)

Unknown dedi ki...

Merhaba Semazem. Yazılarını çok beğeniyorum. Ben seni Canım Grubumda tanıdım. O günden beride takipteyim seni :) Moda hakkındaki bu yazınsa çok önemli noktalara değinmişsin. Çok teşekkür ederiz.

Gime dedi ki...

İnsanların kendi gözüyle görüp, kendi eliyle dokunmadığı teknolojik cihazlar hakkında yorum yapabilme yeteneğinin yanı sıra ileri geri konuşabilme yeteneğini hep takdir etmişimdir. Bu cümlemdeki sözüm size değil, değindiğiniz dış kaynaklı yazıların yazarlarına...

Ancak sizin yazınızla da ilgili olarak,
Creative cihazlarının iPod'dan daha kaliteli olduğunu söyleyebilmek için her ikisini de bizzat kullanmış ve hangisinin daha sorunsuz ve uzun ömürlü olduğunu şahsen tecrübe etmiş olmanız gerektiğini düşünüyorum. Durum zaten bu ise, lütfen söyleyin.

Pahalı ve kötü (ya da daha az kaliteli) çoook farklı şeyler.

iPhone'un çok satmasının modadan çok, üreticisinin ürünleri ile müşterilerinin geçmişteki olumlu tecrübeleri olabileceği ihtimalini göz ardı etmemek gerekir. Zira Apple ABD'de müşteri-odaklı ve kullanıcı dostu olmanın haricinde sıra dışı ve öncü teknolojik tasarımlarıyla kendini en çok hatırlatan markalar arasında.

http://gokhan.ozar.net